top of page

Ultrafood Trends 2024

Zoals in iedere sector heeft de sector voor metabolische en functionele voeding en supplementen zijn eigen complexiteit en trends. Wat zijn de drijfveren en trends voor consumenten de komende jaren?

​

De overkoepelende thema’s komen naar voren uit de gebeurtenissen van de laatste tijd. Dit zijn preventieve gezondheid en meer in het bijzonder de ondersteuning van het immuunsysteem. Vanuit een holistisch perspectief prefereren mensen meer en meer natuurlijke gezondheidsproducten.

​

Beter opneembare vorm en biologische beschikbaarheid worden belangrijker

Goed presterende functionele producten met een hoge biologische beschikbaarheid worden populairder. Merken die natuurlijk, betrouwbaar, transparant zijn en het verschil maken met een combinatie van functionele ingrediënten genieten de voorkeur.

​

Consumenten worden in rap tempo wijzer over de werking van de spijsvertering. Ze zien het verband tussen het microbioom en holistische gezondheid. Dat darmgezondheid de sleutel is tot het bereiken van algemeen welzijn is duidelijk. Hieruit volgt dat men ook meer gaat kijken naar de vorm waarin het supplement wordt aangeboden en hoe het lichaam dit opneemt.

​

Gericht gezond ouder worden met functionele voeding is de weg

Oudere consumenten besteden steeds meer aandacht aan gezond ouder worden in relatie tot voeding. De wortel van vroeger is niet meer de wortel van tegenwoordig. Deze doelgroep kan het weten en doet er wat aan. Deze 45+ trend is al te zien in landen als Azië waar aanvullende functionele voedingsmiddelen zoals mineraalcomplexen in een stijgende lijn zitten.

​

Doelen als gezond ouder worden en voor jezelf zorgen, met aandacht voor beweging, slaapgezondheid, geestelijke gezondheid en een gezonde spijsvertering, zijn blijvend.

​

Voor de natuurlijke gezondheid van vandaag de dag vind je hieronder de belangrijkste feiten en trends. Zaken die je wilt weten voor de (ver)koop van die supplementen waarvan je met zekerheid kunt stellen dat ze van nature dus per definitie gezond zijn.

Kruidenthee met kamille en honing

Vitamine- en voedingssupplementen blijven onverminderd populair

In de 10 jaar voorafgaand aan 2022 is de categorie vitamines en voedingssupplementen verdubbeld. Het is de grootste en snelst groeiende categorie in de supplementensector met als relatieve nieuwkomer de vijfenveertig plusser die inzet op immuniteit en gezonder oud worden.

​

Immuniteit heeft de hoogste gezondheidsprioriteit

De vraag van consumenten naar producten voor immuniteitsgezondheid neemt met sprongen toe. Achter immuniteit staan darmgezondheid, stressmanagement en slaapondersteuning als prioriteit in de rij. Een evenwichtige mineraalbalans speelt bij het immuunsysteem een basisrol als zo ook bij de andere doelen. Mensen worden zich hier meer van bewust en zijn op zoek breed werkende natuurlijke immuniteitsboosters met extra benefits.

​

Oplossingen op maat en de opkomst van poeders en vloeistoffen

Langzamerhand daalt het in dat er geen ‘medicijn’ voor iedereen is. Niemand weet beter wat goed voor je is dan je zelf. De huidige kopgroep, die informeert en studeert op wat kan werken en wat niet, stemt de inname van supplementen af persoonlijke welzijnsdoelen. Aandacht gaat uit naar de vorm waarin het supplement wordt aangeboden en of het lichaam hier goed mee om gaat.

Merkbaar is de verschuiving richting poeders en vloeistoffen in natuurlijke vorm, zonder conserveringsmiddelen, additieven of kleurstoffen, met een hogere biobeschikbaarheid en minder verpakking (capsulemateriaal) ten opzichte van traditionele pillen en capsules.

​

Voor mineralen en spoorelementen geldt: de ionische vorm, de rechtstreekse bron, de juiste dosering en genuttigd in de natuurlijke omgeving - in synergie met natuurlijke helpers, niet synthetisch - maakt ionische mineralen in elektrolyte vorm de beste keus voor je gezondheid.

Vrouw met drinkmok in herfstbos

Wetenschappelijk bewijs van werkzame component is key

Het is geen verrassing dat de moderne consument er zeker van wil zijn dat de werking van producten die ze gebruiken is onderbouwd. Men zoekt gezondheidsproducten met de claims die passen bij de individuele behoeften. Worden de claims onderbouwd met hoogwaardige producten, dan is dit gunstiger in de ogen van de consument.

​

Holistisch welzijn staat voorop

De hedendaagse consument gaat proactief om met zijn of haar preventieve gezondheid. Hieruit volgt een holistische kijk op gezondheid en welzijn op de lange termijn. Mineralen inde juiste ionische vorm spelen een rol bij deze proactieve aanpak. Dit sluit ook aan bij de trend naar personalisatie waarbij consumenten proactief hun gezondheidsproblemen aanpakken met werkzame stoffen die in de individuele behoefte ondersteunen.

​

Leefstijl en eetpatronen

Er is een verandering gaande in de manier waarop mensen naar voedsel kijken. Voedingsadviezen uit het verleden bleken bepaald geen garantie voor de toekomst. Keto, OMAD en Autofagie zijn aanleiding voor veranderingen in leefstijl en eetgedrag waarbij aanvulling richting een goede mineralenbalans het streven is. In tijden waar mensen steeds beter aanvoelen wat goed voor hen werkt en wat niet, is gericht supplementeren met functionele voeding de uitkomst.

Bejaard paar op het strand

Hoogwaardige schoonheid

De wereldwijde markt voor natuurlijke en biologische persoonlijke verzorging groeit naar verwachting sneller dan die van voedsel. Consumenten zijn op zoek naar natuurlijke schoonheidsproducten die een stap verder gaan dan alleen "eenvoudig" en " schoon". Denk bijvoorbeeld aan honing en olijfolie als serum. Waterloze schoonheid is een trend die serieus in opkomst is. Wil je er jonger en beter van buiten uit zien, dan werk je ook aan de binnenkant.  

​

Functioneel drinken

Een groeiend aantal consumenten past hun drinkgewoonten aan. Men is zich bewust van overmatige suikerinname en op zoek naar producten die meer doen dan alleen hydrateren. De trend van functioneel drinken wint snel aan kracht. Consumenten zijn vooral op zoek naar werkzame dranken die hun immuunsysteem helpen ondersteunen. Dat je zelf elektrolytische dranken kunt maken met de juiste mineraalpreparaten en andere (verse) ingrediënten lijkt nog een groot geheim.

​

Gemak maar dan goed

​

Gemak komt in veel vormen. Dit begint bij supplementen in de vorm die het handigst is. Of het nu is omdat men moeite heeft met het doorslikken van traditionele tabletten en capsules of omdat men gewoon op zoek is naar een leveringsvorm die zowel functioneel is als leuk om in te nemen.

​

Gemak staat ook voorop omdat het merendeel van gebruikers van voedingssupplementen wereldwijd de voorkeur geeft aan multifunctionele supplementen die meer dan één gezondheidsvoordeel bieden. Daarnaast is het belangrijk dat supplementen goed smaken.

​

Shoppers hebben geleerd te kijken naar alle componenten van hun gezondheid. Waarom zou Immuniteit verhogen bij streven naar beter welzijn niet kunnen worden gecombineerd met bijdragen aan de cognitieve gezondheid en een betere spijsvertering?

Jonge man met gouden wangen
bottom of page