Vitamine U

S-Methylmethionine is een derivaat van methionine dat veel voorkomt in planten. Het wordt ook wel vitamine U genoemd. Vanuit de jaren vijftig wordt vitamine U in verband gebracht als behandeling voor maagzweren, verbetering van spijsvertering, versterking immuunsysteem, cholesterol verlaging en versnelling van wondgenezing. Ook recente onderzoeken onderschrijven de gezondsheidsvoordelen van S-Methylmethionine. Dit zal een reden zijn om vitamine U als supplementvorm in capsule uit te brengen.


De werking van dit soort supplementen valt te betwijfelen. Typerend voor dit soort studies is dat de betreffende component uit de natuurlijke omgeving wordt gehaald. Dit werkt verstorend voor de biologische werking en is iets om op te letten. Bovendien wil je eerst werken aan je natuurlijke weerstand want van drugs krijg je neveneffecten. Een natuurlijke oplossing op basis van een maceraat van Brassica Oleracea schijnt overigens meer succesvol te zijn.

Wanneer S-Methylmethionine echter rechtstreeks uit de natuurlijke onbewerkte voedingsvorm wordt genuttigd, zoals bij planten van Brassicaceae-familie (ook wel Cruciferae), dan krijg je het op de natuurlijke manier binnen.


S-Methylmethionine of SMM is overigens geen vitamine maar een aminozuur. In het verleden werden meer stoffen onder de categorie vitaminen gestopt terwijl ze dit niet waren. Vanuit plantperspectief wordt aangenomen dat SMM een belangrijke rol speelt in het zwaveltransport van bloeiende planten. Tenslotte is S-Methylmethionine een sulfoniumverbinding die wordt gevormd door de metabole methylering van het aminozuur methionine. Ook is bekend dat SMM van nature vooral voorkomt in groenten zoals kool, broccoli, spruitjes en boerenkool. Waarschijnlijk omdat Brassicaceae-planten over het algemeen een grote vraag naar zwavel hebben.


De bekende leden van de Brassicaceae-familie kunnen groente voor groente behoorlijke gezondheidseigenschappen claimen. Hieraan zal vitamine U bijdragen als onderdeel van het complex aan eigenschappen van de groente. Waarom er juist in deze familie sprake is van veel SMM is een vraag die nog door niemand is beantwoord. Want welke elementen zijn er nodig om uiteindelijk SMM te te vormen. Waar komen ze vandaan? De juiste mineralen en spoorelementen moeten komen van de grond waarin deze groenten worden verbouwd.


Deze grondvraag is van extra belang, als je bedenkt dat planten van de Brassicaceae-familie (kool, broccoli, bloemkool, radijs, rucola), en overigens ook de Chenopodiacee-familie (spinazie, ribben (steel van snijbiet), bieten) maar dit terzijde, geen symbiose aangaan met het mycorrhiza voedselweb. Teneinde de juiste nutriënten via de wortels binnen te krijgen, moeten deze groenten het daarom van dichtbij hebben.


Voor optimale gezondheidsvoordelen van broccoli, boerenkool, Chinese kool, witte kool, koolrabi, rucola, spruitjes, paksoi, radijs en waterkers, kan de grond dus niet van schrale supermarktkwaliteit zijn. Dan krijg je misschien wel de groente maar niet de voeding van de groente waar deze oorspronkelijk voor stond dus met alle gezonde eigenschappen. Kunnen beschikken over een eigen groentetuin of goede bron voor echte groenten is tegenwoordig een must.


Als er aan optimale condities is voldaan om kruisbloemige groenten van alle nuttige nutriënten te voorzien (inclusief SMM gevormd uit methionine), hoe komt het dan heel aan in je lichaam? Vitamine U is nuttig omdat het onderdeel uitmaakt van het complex aan voedingseigenschappen van groenten als kool, broccoli, bloemkool, radijs en rucola. Overweeg daarom rauw of kort roerbakken. Koken van deze groenten doet vitamine U teniet omdat SMM hittegevoelig is en verdwijnt bij 80 graden Celsius. Dit geldt voor meer vitamines bij zelfs lagere temperaturen!


De nutritionele en therapeutische eigenschappen van koolsoorten worden al eeuwenlang gepromoot. Vooral in landen van Oost-Europa, waar het vandaag de dag nog steeds een hoofdvoedsel is voor de bevolking. De gezondheidsvoordelen ervan worden zeer lang genoten en onderzoek naar vitamine U draagt er verder toe bij dat kruisbloemige groenten op je menu veelbelovend voor je gezondheid zijn en blijven.